Trendy w systemach zabezpieczen 2015 be-tech

Systemy zabezpieczeń w hotelach – trendy na rok 2015 część 3

Kolejne dwa ważne trendy w systemach zabezpieczeń hoteli to wzrost znaczenia systemów ochrony technicznej (monitoring, domofony, alarmy) i wzrost zabezpieczeń mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa dobytku gości. To już ostatnia część artykułu opisującego trendy w systemach zabezpieczeń hoteli. Poprzednie części artykułu znajdą Państwo na naszym blogu (część 1, część 2)

Wzrost znaczenia systemów ochrony technicznej (monitoring, domofony, alarmy)

Dynamiczny wzrost kosztów pracy powoduje, że wiele obiektów przechodzi z tradycyjnej ochrony fizycznej (portier, ochroniarze, itd.) na nowoczesne systemy ochrony technicznej. Systemy ochrony technicznej to monitoring CCTV, domofony, alarmy i kontrola dostępu. Budynek wyposażony w te systemy może być nadzorowany zdalnie przez profesjonalną firmę ochroniarską. W przypadku wykrycia zagrożenia patrol interwencyjny jest w stanie pojawić się na miejscu zdarzenia w ciągu kilku – kilkunastu minut. Zastosowanie systemów domofonowych, monitoringu i kontroli dostępu opartych o protokół IP umożliwia zdalny nadzór nad obiektem, dzięki sieci Internet. Przykładowo, hotel znajdujący się w Gdańsku nadzorowany jest przez firmę ochroniarską mieszczącą się w Warszawie. Naciśnięcie przycisku domofonowego spowoduje połączenie z dyspozytorem w Warszawie, który może zdalnie otworzyć drzwi. Dyspozytor ma również ciągły nadzór nad hotelem przy pomocy monitoringu CCTV IP. Jeżeli zaobserwuje zagrożenie lub inne nieprawidłowości może skontaktować się z hotelem w celu ich wyjaśnienia lub wysłać patrol interwencyjny. Dodatkowo, budynek wyposażony jest w system alarmowy, naruszenie którejś ze stref spowoduje automatyczne wysłanie patrolu interwencyjnego. Wdrożenie systemu ochrony technicznej znacznie poprawie bezpieczeństwo obiektów hotelowych oraz przynosi spore oszczędności dla hotelu wynikające z ograniczenia stale rosnących kosztów pracy.

Wzrost zabezpieczeń mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa dobytku gości

Oskarżenia o kradzież mienia gości hotelowych przez personel, to problem, który niestety pojawia się w każdym hotelu. Zgodnie z regulacjami prawymi, hotelarz (osoba utrzymująca zarobkowo hotel lub inne tego rodzaju obiekty) odpowiada za własność gości hotelowych na zasadzie ryzyka. Odpowiedzialności tej nie można ograniczyć ani przez umowę ani ogłoszenie (np. poprzez wywieszenie w recepcji informacji, iż hotel nie ponosi odpowiedzialności za mienie o znacznej wartości). Najlepszymi zabezpieczeniami przed niesłusznymi oskarżeniami są system monitoringu CCTV oraz zamki hotelowe z pamięcią.

Zamki hotelowe wyposażone są w pamięć ostatnich kilkuset zdarzeń. W pamięci zamka zapisywane jest każde otworzenie zamka (zarówno przy pomocy karty jak i klucza mechanicznego) wraz z datą i godziną. W przypadku oskarżeń o kradzież, hotel może odczytać pamięć zamka i w szybki sposób dojść do informacji, kto i kiedy przebywał w pokoju.

Drugim istotnym systemem wpływającym na bezpieczeństwo mienia gości hotelowych jest system monitoringu. Kamery umieszczone na korytarzach, w restauracji oraz w innych publicznych przestrzeniach hotelu rejestrują obraz i w przypadku zgubienia lub kradzieży własności któregoś z gości pomagają w ustaleniu rzeczywistej wersji zdarzeń. Dodatkowo, na rynku dostępne są zaawansowane systemy monitoringu, które na bieżąco analizują obraz z kamer. Takie systemy mogą np. wykryć pozostawioną bez opieki walizkę i poinformować o ty personel hotelowy .

Ten artykuł jest trzecią częścią serii artykułów opisujących najważniejsze trendy w zabezpieczeniach w 2015 roku. Przeczytaj również poprzednie części!